Теоретичні підходи до вдосконалення термінологічного апарату психодіагностичних досліджень у системі Міністерства внутрішніх справ України

Ключові слова: понятійно-термінологічний апарат, тезаурус, психодіагностика, індивідуальність, особистість, якості, риси, особливості, властивості.

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз базових понять і термінів, які застосовують у процесі психологічної діагностики персоналу Міністерства внутрішніх справ України з метою її вдосконалення. Розглянуто наукові підходи до формування термінів, понятійного апарату, за допомогою якого ця галузь психологічної науки описує свій предмет дослідження. Показано, що мова психодіагностики являє собою складну, цілісну систему, елементами якої є категорії, поняття, терміни. Сучасний стан розвитку психодіагностики, формування перспективних теорій оцінки й вимірювання індивідуальних особливостей зумовили необхідність уточнення її термінологічного апарату, багатьох понять і визначень, які часто мають суперечливий характер. З метою вдосконалення термінологічного апарату надано авторські визначення поширених дефініцій; запропоновано розрізняти поняття «якості», «риси», «особливості», «властивості», запроваджено певні уточнені терміни, а також диференційовано психодіагностичний інструментарій для дослідження конституціональних, індивідуальних та особистісних рис тощо.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

В. І. Барко, Державний науково-дослідний інститут МВС України

Доктор психологічних наук, професор,

науково-дослідна лабораторія психологічного забезпечення (головний науковий співробітник).

В. В. Барко, Державний науково-дослідний інститут МВС України

Кандидат педагогічних наук, старший дослідник,

науково-дослідна лабораторія психологічного забезпечення (провідний науковий співробітник.

О. О. Євдокімова, Харківський національний університет внутрішніх справ

Доктор психологічних наук, професор,

кафедра соціології і психології (завідувач).

Посилання

Barko, V. V. (2023). Theory and practice of psychological study of personnel of the National Police of Ukraine. Fact.

Burlachuk, L. Ph. (2007). Dictionary-handbook on psychodiagnostics. Piter.

Barko, V. І. (2002). Professional selection of personnel to the internal affairs bodies (psychological aspect). Nika-Centre.

Ilin, Е. P. (2011). Work and personality. Workaholism, perfectionism, laziness. Piter.

Maksymenko, S. D. (2006). The genesis of the exercise of personality. KMM LLC.

Hornostai, P., & Tytarenko, T. (Eds.). (2001). Psychology of personality. Ruta.

Allport, G. W. (1967). Pattern and growth in personality. Holt, Rinehart & Winston.

Allport, G. W. (1981). Personality and Social encounter. University of Chicago Press.

Barko, V. I., Barko, V. V., Ostapovich, V. P., & Protsyk, L. S. (2019). The ways of improving the professional selection of personnel of the National Police of Ukraine (psychological and legal aspect). Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII(76), 71–77. https://doi.org/10.31174/SEND-PP2019-187VII76-17.

Ostapovich, V., Barko, V., Okhrimenko, I., Yevdokimova, O., Ponomarenko, Ya., Prontenko, K., Antonova, O., Sydorchuk, N., & Sokolovskyi, O. (2020). Psychological Profile of Successful Criminal Police Officer. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(3), 120–133. https://doi.org/10.26655/IJAEP.2020.3.27.

Cattell, R. B. (1970). The scientific analysis of personality. Penguin Books.

Cattell, R. B. (1977). The inheritance of personality and ability: Research methods. Academic Press.

Cattell, R. B. (1987). Intelligence: Its Structure, Growth and Action. North-Holland.

Cattell, R. B., & Cattell, H. E. (1995). Personality structure and the new fifth edition of the 16PF. Educational and Psychological Measurement, 55(6), 926–937. https://doi.org/10.1177/0013164495055006002.

Eysenck, H. J. (1982). Personality, genetics, and behavior: Selected Papers. Praeger.

Eysenck, H. J., & Eysenck, M. W. (1985). Personality and individual differences: A natural science approach. Plenum Press.

Chibnall, J. T., Detrick, P., & Luebbert, M. C. (2005). Validity Study: Relationship between Personality and Academy Performance. Applied HRM Research, 10(2), 99–102.

Dunnette, M. D., & Borman, W. C. (1979). Personnel Selection and Classification Systems. Annual Review of Psychology, 30, 477–525. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.30.020179.002401.

Horn, J. M., Loehlin, I. C., & Williman, L. (1982). Aspects of inheritance of intellectual abilities. Behavior Genetics, 12, 470–490. https://doi.org/10.1007/BF01073781.

Pervin, L. A., & John, O. P. (2001). Handbook of personality: Theory and research. Guilford Press.

Salgado, F. J., Moscoso, S., Fruyt, F., Anderson, N., Bertua, C., & Rolland, J. P. (2003). A Meta-Analytic Study of General Cognitive Ability Validity for Different Occupations in the European Community. Journal of Applied Psychology, 88(6), 1068–1081. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.6.1068.

Опубліковано
2024-06-29
Як цитувати
Барко, В. І., Барко, В. В. і Євдокімова, О. О. (2024) «Теоретичні підходи до вдосконалення термінологічного апарату психодіагностичних досліджень у системі Міністерства внутрішніх справ України», Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ, 105(2 (Part 1), с. 249-263. doi: 10.32631/v.2024.2.23.