Правова охорона аватара як нетипового об’єкта авторського права
Анотація
Розкрито особливості правової охорони аватара як нетипового об’єкта авторського права. Визначено, що, незважаючи на особистий зв’язок певної людини з аватаром, співвідносити його із суб’єктом правовідносин зараз усе ще є недоцільним, він може розглядатися лише як об’єкт права, зокрема як нетиповий об’єкт авторського права. Аватар є особливим цифровим утворенням, яке співвідноситься з певною особою, наприклад: персонаж комп’ютерної гри, прив’язаний до конкретного користувача-гравця; профіль у соцмережах людини; комп’ютерна (електронна, цифрова) копія людини. Запропоновано визначати такі правові ознаки аватара: наявність цифрової об’єктивної форми; оригінальність; унікальність (можливість співвідносити аватар із конкретною людиною, що завжди є неповторною); наявність правомірного доступу до користування аватаром.
Завантаження
Посилання
Wakai, Т. (2023, February 21). Japan examines whether online avatars require legal protection. The Asahi Shimbun. https://www.asahi.com/ajw/articles/14829317.
Cheong, В. С. (2022). Avatars in the metaverse: potential legal issues and remedies. International Cybersecurity Law Review, 3, 467–494. https://doi.org/10.1365/s43439-022-00056-9.
Michurin, Ye. O. (2023, February 17). Separate problems of private law regulation of public relations in relation to information technologies (IT) [Conference presentation abstract]. XXI Scientific and Practical Conference “Civil law: problems of theory and law enforcement”, Kharkiv, Ukraine.
Avramova, O. Ye. (2022, December 16). Homo virtualis as an object of civil legal relations [Conference presentation abstract]. Scientific and Practical Conference “Problems of improving private law mechanisms of acquisition, transfer, implementation and protection of subjective civil and family rights in modern conditions in Ukraine”, Kharkiv, Ukraine.
Ochoa, T. T. (2012). Who Owns an Avatar? Copyright, Creativity, and Virtual Worlds. Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law, 14, 958–991.
Ditkovska, O., & Chelyk, V. (2022, October 20). Characterization of the raw data for building an avatar of a child figure in CLO 3D [Conference presentation abstract]. VI International Scientific and Practical Conference “KyivTex&Fashion”, Kyiv, Ukraine.
Dziuba, O. (2022, December 7). They made Zelensky an avatar. Blitz An interview with a company that “turns” celebrities into holograms. dev.ua. https://dev.ua/news/zrobyly-zelenskoho-avatarom-blits-interviu-z-kompaniieiu-iaka-peretvoriuie-znamenytostei-na-holohramy.
Avramova, O. Ye. (2022, May 20). System of intellectual property objects [Conference presentation abstract]. Scientific and Practical Conference “Problems of civil law and process”, Kharkiv, Ukraine.
Sitnikova, I. (2021, January 8). Microsoft has patented a technology that will allow you to “talk” with dead people. More precisely, with their digital copies. hromadske. https://hromadske.ua/posts/microsoft-zapatentuvala-tehnologiyu-yaka-dozvolit-rozmovlyati-z-pomerlimi-lyudmi-tochnishe-z-yihnimi-cifrovimi-kopiyami.
Refahi, I. (2021, March 13). Digital life after death. How virtual personalities help to survive separation from the dead. Focus. https://focus.ua/uk/technologies/476949-cifrovaya-zhizn-posle-smerti-kak-virtualnye-lichnosti-pomogayut-perezhit-razluku-s-umershimi.
Kharytonova, O. I. (2016). Literary and scientific works as objects of copyright. Journal of Civil Studies, 21, 100–104.
Maidanyk, L. (2018). Functions of copyright: concept and content. Entrepreneurship, Economy and Law, 3, 14–18.
Franks, М. А. (2011). Unwilling Avatars: Idealism and Discrimination in Cyberspace. Columbia Journal of Gender and Law, 20(2), 224–232.
Lucchetti, S. (2017, May 22). Why Artificial Intelligence Will Need a Legal Personality. LawCrossBorder. https://lawcrossborder.com/2017/05/22/why-robots-need-a-legal-personality/.
Delcker, J. (2018, April 11). Europe divided over robot ‘personhood’. Politico. https://www.politico.eu/article/europe-divided-over-robot-ai-artificial-intelligence-personhood/.
Krat, V. I. (2010). Atypicality in civil law: history and modernity. Journal of the Academy of Legal Sciences of Ukraine, 1, 134–143.
Venedyktova, I. (2018). Copyright on elements of a literary work in a computer video game. Law of Ukraine, 1, 91-102. https://doi.org/10.33498/louu-2018-01-091.
Dubniak, M. V. (2019). Problems of determining the legal regime of objects created with the help of neural network technologies. Information and Law, 4(31), 45–53. https://doi.org/10.37750/2616-6798.2019.4(31).196668.
Авторське право (c) 2023 В. А. Кройтор
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.