Витоки пропаганди: історична ретроспектива

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32631/v.2025.03.01

Ключові слова:

пропаганда, переконання, свідомість, масова комунікація, масова інформація, теорія пропаганди, засоби пропаганди, інформаційне суспільство.

Анотація

У статті розглянуто історичний розвиток пропаганди як соціально-політичного явища, що виникло за часів глибокої давнини, а також її існування в сучасному суспільстві. Досліджено різні форми прояву пропаганди, зокрема в політичній сфері, напрями її впливу на суспільство як за умов мирного життя, так і в період воєнного часу. Проаналізовано відмінності між поняттями «пропаганда» та «переконання» в контексті комунікації із цільовою аудиторією за допомогою національних медіаплатформ. Доведено, що в умовах становлення інформаційного суспільства пропаганда набуває дедалі складніших форм і посилює свій вплив.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Н. Б. Анікіна, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого (м. Харків)

    Магістр психології.

    Інститут Служби безпеки України,

    3-й сектор відділу кадрового забезпечення (начальник),

    Харківський національний педагогічний

    університет імені Г. С. Сковороди (аспірантка).

Посилання

1. Herasina, L. M., Pohribna, V. L., Oilishchuk, I. O. et al. (2015). Political Science Encyclopedic Dictionary (M. P. Trebin, Ed.). Pravo.

2. Pratkanis, A. R., & Aronson, E. (2001). Age of Propaganda: The Everyday Use and Abuse of Persuasion. Holt Paperbacks.

3. Von Clausewitz, K. (2025). About War. Part One (I. Andrushchenko, O. Feshovets, Transl.). Astroliabiia.

4. Lasswell, H. D. (1971). Propaganda Technique in World War I. MIT Press.

5. Nelson, R. A. (1996). A Сhronology and Glossary of Propaganda in the United States. Greenwood Press.

6. Melezhyk, T. (2022, May 24). What is propaganda: its impact on people and how it works in wartime. TSN. https://tsn.ua/ato/scho-take-propaganda-yiyi-vpliv-na-lyudey-ta-yak-vona-pracyuye-v-umovah-viyni-2068972.html.

7. Sunstein, C., & Thaler, R. (2017). How to help people make the right choices (O. Zakharchenko, Transl.). Nash Format.

8. Shevtsiv, M. B., & Honcharuk, K. A. (2019). Propaganda as a socio-political phenomenon: problems of understanding. South Ukrainian Law Journal, 1, 119–122. https://doi.org/10.32850/sulj.2019.1-29.

Завантаження

Опубліковано

23-09-2025

Номер

Розділ

Теорія та філософія права; порівняльне правознавство; історія права та держави

Як цитувати

“Витоки пропаганди: історична ретроспектива” (2025) Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ, 110(3), pp. 11–20. doi:10.32631/v.2025.03.01.