Резильєнтність як превенція емоційного вигорання вчителів в умовах дистанційного навчання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32631/v.2025.3.20

Ключові слова:

резильєнтність, емоційне вигорання, дистанційне навчання, вчителі, психологічна адаптація.

Анотація

Статтю присвячено дослідженню резильєнтності як чинника запобігання емоційному вигоранню вчителів, які працюють в умовах дистанційного навчання. Розглянуто психологічні аспекти професійного вигорання педагогів, особливості їхньої адаптації до нових умов роботи і роль резильєнтності в підтриманні професійного добробуту. Проведено емпіричне дослідження емоційного вигорання, резильєнтності та життєстійкості вчителів, здійснено статистичну обробку результатів. Визначено, що дистанційне навчання має як переваги, так і виклики. Зазначено, що адаптація до онлайн-формату зменшує рівень стресу, проте вигорання залишається актуальною проблемою.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

  • А. К. Базиленко, Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» (м. Київ)

    Кандидат психологічних наук, доцент.

    Кафедра психології, соціальної роботи та педагогіки (доцент).

  • І. В. Кущенко, Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» (м. Київ)

    Кандидат психологічних наук, доцент.

    Кафедра психології, соціальної роботи та педагогіки (завідувач).

  • І. М. Марчук, Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» (м. Київ)

    Магістр психології.

    Кафедри психології, соціальної роботи та педагогіки.

Посилання

Kozubai, L. (2022). Adaptation of the educational process in distance and blended learning. Pedagogical Herald of Podillya, 3, 29–31.

Maksymchuk, H. M. (2022). Using the five-step model of nossrat peseschkian for prevention of emotional burnout of teachers in the conditions of distance teaching. Innovative Pedagogy, 44(1), 146–149. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/44/1.29.

Yatsuk, N. V., & Fedorova, O. S. (2023, January 26–28). Emotional burnout as a consequence of stress at work and modern ways to combat it [Conference presentation abstract]. The 2nd International Scientific and Practical Conference “Diversity and Inclusion in Scientific Area”, Warsaw, Poland.

Dorfsman, M., & Horenczyk, G. (2022). The coping of academic staff with an extreme situation: The transition from conventional teaching to online teaching. Education and Information Technologies, 27, 267–289. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10675-0.

Homeo, R. C. (2023). Effects of Teacher Burnout on their Credibility. International Journal of Research Publication and Reviews, 4(3), 709–719. https://doi.org/10.55248/gengpi.2023.32015.

Altinay, Z., & Bicentürk, B. (2023). Constructing Sustainable Learning Ecology to Overcome Burnout of Teachers: Perspective of Organizational Identity and Locus of Control. Sustainability, 15(24). https://doi.org/10.3390/su152416930.

Begum, F., Hazra, J., & Sultana, M. (2024). Are Emotional Intelligence and Resilience Predicting Burnout among School Teachers? Canadian Journal of Educational and Social Studies, 4(1), 63–74. https://doi.org/10.53103/cjess.v4i1.212.

Handzilevska, H. B., & Kostiushko, I. V. (2020). Pedagogical reflection of primary school teachers through the prism of critical thinking. The Bulletin of National Defence University of Ukraine, 3(56), 14–20. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2020-56-3-14-20.

Handzilevska, H. B., & Kondratyuk, V. V. (2021). Resources and barriers of information-psychological safety of primary class teachers in the conditions of online learning: resilience approach. Scientific Notes of Ostroh Academy National University. Psychology Series, 12, 35–40. https://doi.org/10.25264/2415-7384-2021-12-35-40.

Lazos, G. P. (2019). Theoretical and methodological model of resilience as a basis for developing resilience development psychotechnology. Organizational psychology. Economic psychology, 2–3(17), 77–89. https://doi.org/10.31108/2.2019.3.17.9.

Chykhantsova, O. A. (2023). Development of personal resilience in uncertainty situations. Scientific notes of Taurida National V. I. Vernadsky University. Series: Psychology, 34(1), 35–40. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.1/07.

Kokun, O. M., & Melnychuk, T. I. (2023). Resistance guide. H. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.

Radchenko, O. M. (2022). Stress theory and philosophical views of Hans Selye: implications for modern medicine. Health of Ukraine in the 21st century, 15–16(532–533), 29. https://health-ua.com/newspaper/med_gaz_zu/71323-medichna-gazeta-zdorovya-ukrani-21-storchchya--1516-532533-2022-r.

Oliinyk, M. (2021). A study of burnout syndrome. A CBT-oriented model of care for emotional burnout. Lviv.

Shulha, A., & Didukh, V. (2020). Distance education opportunities in partnership pedagogy. Current Issues of the Humanities, 29(4), 256–262. https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/29.209685.

Varyvoda, K. S. (2021). Psychohygiene of the teacher’s professional activity in the conditions of distance learning. Editorial board, 3(9), 284–288.

Tsiuman, T., Nahyla, O., & Adamska, Z. (2022). Psychological conditions of teacher resilience during the period of military situation. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 38(2), 83–89. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3813.

Lyoshenko, O., & Kondratieva, V. (2021). Diagnosis, prevention, correction of the “emotional burning” syndrome. Visnyk of the Lviv University. Series: Psychological science, 10, 105–112. https://doi.org/10.30970/PS.2021.10.15.

Malytska, I. D. (2023). Trends in the development of educational technologies: forecast for 2024. Development of the information and digital environment of general secondary education institutions: state and prospects. Newsletter, 4, 31–39.

Potapov, S. O. (2023). The problem of resilience in modern psychology. Scientific Journal of Lviv State University of Internal Affairs, 2, 90–95. https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-2-12.

Virna, Zh. P., & Brahina, K. I. (2021). Emotional intelligence in the semantic locus of personality professionalisation. Problems of Modern Psychology, 2(8), 38–43.

Завантаження

Опубліковано

23-09-2025

Як цитувати

“Резильєнтність як превенція емоційного вигорання вчителів в умовах дистанційного навчання ” (2025) Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ, 110(3), pp. 236–251. doi:10.32631/v.2025.3.20.