TRAFFIC REGULATION IN UKRAINE IN 1920S
Abstract
It is indicated that there was no universal traffic rules for the entire Soviet Union in 1920s, they were worked out at the local level. The rules contained requirements for drivers: existence of the driving licenses and road sheet; requirements for the registration signs; requirements for the cars and their registration; the rules of exploitation of certain types of cars were described. They contained traffic speed limits in the city, including at night time, records of vehicles and inspectors’ work. The responsibility for the compliance with the rules was put on inspection of transport department of the relevant local council. The traffic was regulated in order to create the conditions for traffic safety, longstanding jams were neutralized, high transport capacity of streets and convenience of highway service were guaranteed, technical transport speed was increased and its use was improved. From 1921 militia officers were offered to learn not only political literacy, arithmetic and Russian language, but mandatory traffic regulation. As the number of automobile transport was increased it was militia, which was responsible for traffic regulation.
Downloads
References
Шевченко А. Є. Правові засади діяльності органів внутрішніх справ УРСР на транспорті у першій половині ХХ ст. : автореф. дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.01 / Шевченко Анатолій Євгенійович. – Київ, 2007. – 42 с.
Чернуха О. В. Формування та діяльність органів внутрішніх справ Харківщини в роки непу (1921–1929 рр.) : дис. … канд. іст. наук : 07.00.01 / Чернуха Олександр Васильович. – Харків, 2012. – 162 с.
Туренко А. Н. Из истории развития организации дорожного движения / А. Н. Туренко, Е. А. Коваль // Автомобильный транспорт. – 2006. – № 19. – С. 7–10.
Бандурка О. М. Поліція в Україні: історико-правове дослідження (початок ХVІІІ – 1917 р.) : [монографія] / О. М. Бандурка, В. А. Греченко, О. Н. Ярмиш. – Харків : Золота миля, 2012. – 616 с.
Из истории правил дорожного движения [Електронний ресурс] // Отдел ГИБДД УМВД России по городу Брянску : [сайт]. – Режим доступу: http://гибддбрянск.рф/istoriya-gai-gibdd/2341-iz-istorii-pravil-dorozhnogo-dvizheniya.
Алеева С. По каким правилам ездили в СССР [Електронний ресурс] / Светлана Алеева // Автовзгляд : [интернет-журн.] / Газ. «МКмобиль». – 2 дек. 2014 г. – Режим доступу: http://www.avtovzglyad.ru/article/2014/12/02/615299-po-kakim-pravilam-ezdili-v-sssr.html.
Соловьев Г. М. Пособие по правилам движения автотранспорта / Г. М. Соловьев, Д. Н. Иванов. – М. : Воен. изд-во М-ва обороны Союза ССР, 1957. – 280 с.
Заворицкий Ю. История ПДД [Електронний ресурс] / Юрий Заворицкий // Автоцентр. – 2002. – № 6. – Режим доступу: http://www.autocentre.ua/ac/practice/road-patrol/istoriya-pdd-2367.html.
Державний архів Харківської області, ф. Р. 563, оп. 1, спр. 305-а, арк. 11.
Логиновский О. В. Развитие подходов к управлению и организации движения транспорта в крупных городах / О. В. Логиновский, А. А. Шинкарев // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Компьютерные технологии, управление, радиоэлектроника. – 2014. – Т. 14, № 4. – С. 51–57.
Воложинский В. Камни, каплицы, верстовые столбы: история дорожных знаков в Беларуси [Електронний ресурс] / Владимир Воложинский // Новости : NEWS.OPEN.BY [сайт]. – 20 нояб. 2014 г. –. http://www.open.by/country/133416.
О дорожном хозяйстве и автомобильном деле в Союзе ССР : постановление ЦИК и СНК СССР от 28 нояб. 1928 г. // Собрание законов и распоряжений рабоче-крестьянского правительства Союза Советских Социалистических Республик. – 1929. – № 6. – Ст. 52.
Центральний державний архів вищих органів влади та управління України, ф. 1, оп. 6, спр. 526, арк. 11.
Copyright (c) 2016 V. A. Grechenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.